معصومه قموشی؛ دکتر زهره محمدی زنوزق؛ دکتر محمد حشمدار
چکیده
تعامل معلم در تحقیقات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است، اگرچه بیشتر این تحقیقات کمبود چارچوب عملی جهت ارزیابی تعامل معلمان در تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را نادیده گرفته اند. از این رو، محققان مقاله حاضر پرسشنامهای جهت ارزیابی تعامل معلمان زبان انگلیسی طراحی و اعتبارسنجی کردهاند. جهت بررسی پایایی و روایی نسخه نهایی ...
بیشتر
تعامل معلم در تحقیقات مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است، اگرچه بیشتر این تحقیقات کمبود چارچوب عملی جهت ارزیابی تعامل معلمان در تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را نادیده گرفته اند. از این رو، محققان مقاله حاضر پرسشنامهای جهت ارزیابی تعامل معلمان زبان انگلیسی طراحی و اعتبارسنجی کردهاند. جهت بررسی پایایی و روایی نسخه نهایی پرسشنامه، 234 معلم ایرانی که زبان انگلیسی تدریس میکردند از طریق نمونهگیری سهلالوصول غیر احتمالی انتخاب شده و به پرسشنامه پاسخ دادند. بررسی پایایی و روایی پرسشنامه از طریق اجرای الفای کرونباخ ، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که تمامی سوالات پرسشنامه با 5 فاکتور شامل: 1) احساسی، 2) اجتماعی (همکاران)، 3) اجتماعی (دانش آموزان)، 4) شناختی، و 5) عاملی مطابقت داشتند. علاوه بر این، نتایج مدل سازی معادلات ساختاری تایید کرد که این مدل از ویژگیهای روان سنجی خوبی برخوردار است که نشان میدهد این پرسشنامه قابلیت استفاده جهت ارزیابی تعامل معلمان زبان انگلیسی را دارد.
دکتر زهره محمدی زنوزق
انسیه نیک نهاد؛ دکتر زهره محمدی زنوزق
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی مقایسه تاثیر روش سنتی تدریس درک مطلب خواندن توسط معلم و تدریس درک مطلب به روش همکاری و همفکری زبان آموزان بر درک مطلب شنیداری بوده است. بدین منظور 40 زبان آموز دختر با دانش زبانی متوسط که بین 15 تا 17 سال سن داشته و در آموزشگاه زبان انگلیسی در کرج تحصیل می کردند انتخاب شدند. بدین منظور، در ابتدای تحقیق از یک ...
بیشتر
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی مقایسه تاثیر روش سنتی تدریس درک مطلب خواندن توسط معلم و تدریس درک مطلب به روش همکاری و همفکری زبان آموزان بر درک مطلب شنیداری بوده است. بدین منظور 40 زبان آموز دختر با دانش زبانی متوسط که بین 15 تا 17 سال سن داشته و در آموزشگاه زبان انگلیسی در کرج تحصیل می کردند انتخاب شدند. بدین منظور، در ابتدای تحقیق از یک آزمون تعیین سطح استفاده شد و پس از انتخابشرکت کنندگان در تحقیق، آن ها به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه روش سنتی تدریس درک مطلب خواندن توسط معلم و گروه دیگر تدریس درک مطلب به روش همکاری و همفکری زبان آموزان. در هر دو گروه یک پیش آزمون و یک پس آزمون درک مطلب شنیداری و خواندن از شرکت کنندگان گرفته شد تا بتوان میزان پیشرفت زبان آموزان را سنجید. در انتها برای بررسی عملکرد دو گروه و پاسخ به سوالات تحقیق، از تحلیل واریانس دوسویهی سنجش مکرر و همچنین تحلیل واریانس چندسویه ی سنجش مکرر استفاده شد. مهمترین یافته ی این تحقیق این است که دو نوع روش تدریس تاثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد زبان آموزان در مهارت های شنیداری و خواندن داشتند. لازم به ذکر است که میزان تفاوت تاثیری که دو تدریس بر عملکرد زبان آموزان داشتند قابل ملاحظه بود، یعنی تدریس درک مطلب به روش همکاری و همفکری زبان آموزان تاثیر بیشتری بر عملکرد دانش آموزان داشت.
مهرناز جمشیدی؛ دکتر زهره محمدی زنوزق
چکیده
هدف از این تحقیق، پی بردن به تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند بر توانایی خواندن زبان آموزان انگلیسی ایرانی می باشد. برای این منظور، یک آزمون به عنوان آزمون مهارت به زبان آموز سطح متوسط داده شد. بعد از یکسان سازی، دانش آموز مونث و مذکر در محدوده سنی 14 تا 25 سال از یک آموزشگاه واقع در کرج به عنوان شرکت کنندگان در گروه آموزشی ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، پی بردن به تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند بر توانایی خواندن زبان آموزان انگلیسی ایرانی می باشد. برای این منظور، یک آزمون به عنوان آزمون مهارت به زبان آموز سطح متوسط داده شد. بعد از یکسان سازی، دانش آموز مونث و مذکر در محدوده سنی 14 تا 25 سال از یک آموزشگاه واقع در کرج به عنوان شرکت کنندگان در گروه آموزشی و دانش آموزان مونث و مذکر در محدوده سنی 16 تا 30 سال از آموزشگاه دیگری در کرج به عنوان شرکت کنندگان گروه کنترل انتخاب شدند. یک آزمون خواندن به عنوان پیش آزمون مورد استفاده قرار گرفت تا توانایی خواندن شرکت کنندگان را اندازه گیری کند. شرکت کنندگان در گروه آزمایشی، تدریس کلمات هم آیند با مساعدت تلفن همراه از طریق بازی را دریافت کردند در حالی که شرکت کنندگان در گروه کنترل تدریس کلمات هم آیند موجود در بازی را از طریق معلم و داخل کلاس دریافت کردند. برای پی بردن به تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند، یک پس آزمون، مشابه پیش آزمون به شرکت کنندگان داده شد. یک مستقل برای مقایسه میانگین گروههای کنترل و آزمایشی بر پیش آزمون و پس آزمون توانایی خواندن انجام شد. نتایج نشان داد که گروه آزمایشی پس از دریافت تدریس کلمات هم آیند با مساعدت تلفن همراه به طور قابل توجهی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در پس آزمون توانایی خواندن داشتند. با توجه به یافته های این مطالعه، نتایج به دست آمده به معلمان، زبان آموزان، و تدوین کنندگان مطالب درسی کمک خواهد کرد تا آگاهی بیشتری در مورد تاثیر مساعدت تلفن همراه در تدریس کلمات هم آیند بر توانایی خواندن به دست آورند. به علاوه این مطالعه چندین پیشنهاد برای مطالعات آینده ارائه میدهد.